شاخص‌های سه گانه در تایید مقاوم شدن اقتصاد



ایسنا/

شاخص‌های امیدوارکننده رشد اقتصادی، اشتغال و کاهش تورم حاکی از آن است که برخی زمینه ها برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حال آماده سازی است.

به گزارش ایسنا، بهمن ماه سال ۱۳۹۳ در اولین سالگرد اقتصاد مقاومتی عنوان شد که بر اساس "شاخص پایش مقاومتی"، اقتصاد ایران از بهمن ۱۳۹۲ تا بهمن۱۳۹۳ مقاومت بیشتری پیدا کرده است. این شاخص که در گام اول با هشت مولفه و ۱۵ نماگر منتشر شد، ثبات اقتصاد کلان، وابستگی بودجه به نفت، مصرفه بهینه بودجه عمومی، حمایت از صادرات غیرنفتی، تنوع صادراتی و وارداتی، اقتصاد دانش بنیان، امنیت کالاهای اساسی و ... را مورد سنجش و پایش قرار داد و مشخص شد شاخص پایش مقاومتی در بهمن ۱۳۹۲ و مصادف با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حدود ۰.۴۰ بوده که در بهمن ۱۳۹۳ به ۰.۴۵ رسیده است. نرخ تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی در اسفندماه آن سال ۱۵.۶ درصد و نرخ بیکاری ۱۰.۶ درصد بود. نرخ رشد اقتصادی نیز در آن پایان آن سال ۳ درصد اعلام شد.

اما بیلان اقتصادی سال ۱۳۹۴ با سطح انتظارات چندان تناسب نداشت. با اینکه ارزیابی مشخصی از پارامترهای اقتصاد مقاومتی صورت نگرفت، شاخصهای اقتصاد کلان در سال ۱۳۹۴ نشان داد با وجود افزایش یک صدمی ضریب جینی، نرخ بیکاری تغییر چندانی نکرده و به ۱۱ درصد رسیده است. رشد اقتصادی نیز ۰.۹ درصد شد، اما تورم به سمت کاهش سوق پیدا کرد. در اسفند ماه ۱۳۹۴ تورم به رقم ۱۱.۳ درصد رسید که مقداری امیدوارکننده بود اما این ارقام نشان می داد اوضاع در جهت سیاستهای اقتصاد مقاومتی به کندی پیش می رود.


ادامه خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.