حذف همه مردم از دریافت یارانه و ثبت نام مجدد

به گزارش سایت رصد اخبار مشهد،  روش حذف تمامی مشمولان یارانه و ثبت نام از افراد کم بضاعت، گرچه از برخی جهات از وضع فعلی بهتر است اما در وضعیت موجود نمی‌تواند راهکاری مناسب و عملیاتی برای تحقق عدالت در پرداخت یارانه‌های مستقیم باشد.

طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، تصمیم گرفته شد که بخشی از منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود. در ابتدا این یارانه به مساوات و به همه‌ی اقشار مردم پرداخت شد؛ اما از آنجا که به نظر می رسید پرداخت یارانه مساوی به تمامی اقشار جامعه عدالت اقتصادی را تأمین نمیکند، از اواخر دولت قبل صحبت از حذف اقشار ثروتمند و غنی مطرح شد.

دولت یازدهم نیز با این رویکرد بر سر کار آمد که روند پرداخت یارانه نقدی را اصلاح نماید و کارشناسان اقتصادی انتظار داشتند این دولت در نظام پرداخت یارانه‌های نقدی بازنگری اساسی صورت دهد. اما راهکار ابتدایی دولت یازدهم مبنی بر حذف داوطلبانه مردم با شکست مواجه شد.

�یکی از پیشنهاداتی که اخیرا مطرح شد، حذف همه‌ی افراد از دریافت یارانه نقدی و بعد از آن  ثبت نام از خانوارهای کم بضاعت است. در واقع برخلاف رویه سابق که همه مشمول یارانه بودند مگر اینکه از طریقی خلاف آن ثابت شود، در این پیشنهاد رویه بر عدم شمول یارانه است مگر اینکه فرد ثابت کند جزو دهک‌های پایین جامعه است.


ادامه خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.