اگر تا یک هفته پیش قرار بود نام این پروژه را مطرح کرده و از مردم بخواهیم درباره آن نظر دهند، احتمالا بسیاری از پاسخ ها به مال باختگانی اشاره میداشت که هم پرشمار بودند، هم بلا تکلیف و از همه مهم تر، به نوعی بیحمایت؛ اما اکنون ماجرا به گونهای تغییر کرده که گویی نه خانی در این ماجرا آمده بود و نه خانی رفته!
تابناک/
فروردین ماه امسال تولید انواع خودرو به طور میانگین ۲۰.۱ درصد افزایش یافت.
خبرآنلاین/
در این مدت تولید انواع خودرو از ۵۶ هزار و ۶۷۶ دستگاه در فروردین ۱۳۹۵ به ۶۸ هزار و ۷۴ دستگاه افزایش یافت.
فروردین ماه تولید انواع سواری نیز با رشد ۲۳.۹ درصدی همراه بوده و از ۵۲ هزار و ۱۲۱ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۶۴ هزار و ۵۷۴ دستگاه رسید.
تولید انواع ون نیز صعودی بوده و از صفر دستگاه در فروردین ۱۳۹۵ به ۱۸ دستگاه افزایش یافت.
اما تولید انواع وانت نزولی بوده و با کاهش ۲۸.۴ درصدی از ۴۰۶۰ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۲۹۰۷ دستگاه کاهش یافت.
یارانه نقدی گرچه رقمی بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیست اما براساس آنچه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است حساب بانکی یارانه میتواند ضامن وامهای خرد شود.
ایسنا/
تامین ضامن و وثیقه برای دریافت وام از شبکه بانکی همواره از سختیهای پیش روی متقاضیان دریافت تسهیلات بوده است. در حالی وجود تضمین با توجه به احتمال معوق شدن وام از الزامات پرداخت از سوی بانکها محسوب میشود که در مورد وامهای خرد، اغلب وثایق و ضامنهایی درخواست میشود که تامین آنها میتواند زمان و فرایند دریافت تسهیلات را طولانی کند. ضامنهایی که در مورد شخص اغلب باید افرادی با شرایط استخدام رسمی باشند و یا وثیقههای نقدی با مبلغی بیش از وام دریافتی بلوکه میشود. سند ملک، چک و همچنین سفته و یا ترکیبی از این موارد نیز بنابر سلیقه بانکها درخواست میشود.
همه چشمها به سمت خودروهای جدید راهی شده؛ خودروهایی که میتوان گفت اولین میوه و ثمره برجام در صنعت خودروی ایران است.
خبر آنلاین/
در دوره پسابرجام، خودروسازی کشور با پژو برای تولید خودروهای 208، 2008 و 301 قرارداد بست.
پژو
2008 به عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایهگذاری مشترک
ایرانخودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است. این خودرو بهعنوان اولین
کراساوور شرکت پژو در ایران شناخته خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ را میتوان اولین
محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایرانخودرو و پژو
است.
براساس گزارش ایرانخودرو، موتور پژو2008 تولیدی در ایران از
محصول مشابه آن در اروپا قویتر است و توان خروجی آن معادل 163 اسب بخار و
گشتاور تولیدی برابر با 240 نیوتن متر است. نیروی حاصل از این پیشرانه به
وسیله یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلوی آن منتقل میشود.
یک کارشناس اقتصادی گفت: نظام بانکی کشور نه تنها از تولید حمایت نمیکند بلکه اصلیترین مانع تولید، درحال حاضر است.
مرتضی زمانیان در گفتگو با مهر درباره اینکه آیا نظام بانکی کشور به خوبی از تولید حمایت میکند؟ اظهارداشت: نظام بانکی کشور نه تنها از تولید حمایت نمیکند بلکه درحال حاضر اصلیترین مانع تولید نظام بانکی است.
مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری تصریح کرد: هیچ تولیدی در رقابت با سیستم بانکی مقرون به صرفه نیست و عملاً برای بسیاری از تولیدکنندهکنندگان مقرون به صرفه است که زمین و سرمایه خود را بفروشد و آن را در بانک بگذارد و از این طریق سود آوری داشته باشد بنابراین بانک الان رقیب بخش تولید و رقیب بسیار قدرتمندی است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین نظام بانکی مانع بخش تولید شده، بنابراین نه تنها حمایت نمیکند بلکه فعلاً مشکل اصلی بخش تولید هم است. البته لازم به توجه است که نمی تواند نظام بانکی را به عنوان جزیی منفک از اقتصاد به شمار آورد و در واقع نظام بانکی بخشی از شبکه آسیب دیده اقتصادی کشور است که هم اکنون به عنوان مانعی برای بخش تولید کشور به شمار می رود.
زمانیان همچنین درباره اینکه با ادامه این وضع نظام بانکی، وضعیت اقتصاد ایران چه خواهد شد؟ گفت: بخش سودده بانکی در حال حاضر همه پولهای مردم را جذب خود کرده است و بخش زیادی از پولها در حسابهای سرمایه گذاری بانکها قرار گرفته که سود به آن تعلق میگیرد.
وی ادامه داد: با این سود قطعاً به نفع کسی نیست که تولید کند ضمن اینکه روز به روز هم به دلیل این سود بالا به میزان نقدینگی (همان سپردههای مردم) افزوده می شود. از سوی دیگر هم تولید کنندهای وجود ندارد که بتواند این پول را به عنوان تسهیلات از بانکها دریافت کند و در نتیجه به دلیل عدم سودآری در فعالیتهای بانکی، روز به روز بر حجم تعهدات بانکی افزوده می شود که این خود می تواند منشا ورشکستگی بزرگی در بخش بانکی شود که در صورتی که دولت برنامه ای برای خروج از آن نداشته باشد در صورت بروز دولت ممکن است مجبور به خلق حجم عظیمی از نقدینگی با عوارض خاص خود در اقتصاد شود. .
زمانیان گفت: فعلاً تا زمانی که سود بانکی بالاست اگر تورم هم پایین باشد، هیچ تولیدی نیست و فقط حجم پولها در بانکها زیاد میشود اگر روزی قرار باشد سود بانکی کاهش یابد و تولید و خرید و فروش کالاهای دیگر مقرون به صرفه شود، آن زمان مردم پولشان را از حساب سرمایه گذاری به حسابهای جاری انتقال خواهند داد و احتمالا چند صد هزار میلیارد تومان شروع به خرج شدن در بخشهای مختلف اعم از مسکن، ارز، طلا خواهد شد که آسیب ها و تورم احتمالی ناشی از آن برای کشور بسیار زیاد خواهد بود.
وی افزود: بنابراین در شرایط کنونی و بدون اقدامات اصلاحی دو حالت برای ما قابل تصور خواهد بود. سود بالای بانکی همراه با رکود و تورم پایین به دلیل ساکن بودن پول (یا همان سپرده ها)، یا کاهش سود همزمان با تورم یا شوک بزرگ در برخی بازارهای خاص در کشور. در این شرایط کشور شدیدا اقدامات اصلاحی در بویژه در بخش بانکی است ظاهراً الان چنین برنامهای مطرح نیست