خودرو چگونه بخشی از زندگی ایرانیان شد

تعداد وسایل نقلیه در آغاز سده چهاردهم شمسی عبارت بود از اتومبیل‌های کرایه‌ای به تعداد ۴۳۲ دستگاه، اتومبیل‌های سفارتخانه‌ها به تعداد ۱۰۸ دستگاه، موتورسیکلت کرایه‌ای و ۶۱۵ دسـتگاه دوچـرخهٔ شـخصی.

به گزارش مشهدفوری، «جادهٔ بزرگ خراسان» در دوره عـباسیان معروفترین راه آن دوره بود کـه حوزهٔ فرمانروایی مسلمانان به وسعت فراوان رسیده بود. این‌ جاده سرزمین‌های شرقی و فرارود را از طریق نیشابور، ری و هـمدان بـه بغداد و سپس به حجاز متصل می‌ساخت.

از جادهٔ بزرگ خراسان شعبه‌های تهران در دوره‌ای بـه شهر درخـتان چنار مشهور بود، به‌طوری که گاهی پیش می‌آمد مسافران از تراکم بیش از حد درختان و باغ‌های اطـراف آن گله و شکایت کنند و اکنون تهران یک کلان‌شهر بزرگ است که با نـابود کـردن مـحدوده‌های فضای سبز شهری بسیار تغییر کرده است!

با این حال در عصر فرمانروایی دولت صفویه احداث راههای کـشور تـوسعهٔ زیادی یافت، در دورهٔ افشاریه نیز به عـلت لشـکرکشی‌های نـادر توسعهٔ راهها رونق گرفت.


ادامه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.