در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که اواخر اسفندماه سال گذشته تشکیل شد تولید خودروهای برقی بهطور رسمی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورد.بر این اساس در حالی وزارت صنعت یکی از برنامههای جدی سال ۹۶ را عملیاتی کردن تولید خودروهای برقی قرار داده است که هیات وزیران در اردیبهشتماه سال ۱۳۹۳ خواهان ارائه برنامه تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شده بود. بر همین اساس مسوولان صنعتی کشور سه استراتژی بهمنظور عملی شدن تولید خودروهای برقی در کشور را مدنظر قرار دادهاند تا از این طریق قدم مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا بردارند.
اقتصاد نیوز/
آنگونه که تاکید شده اولین اولویت و هدف وزارتخانه در اجرایی شدن تولید خودروهای برقی، پوشش دادن شبکه حملونقل عمومی در کشور است تا ضمن فرهنگ سازی درخصوص استفاده از این خودروها، مردم تاثیرات این خودروها بر هوای کلانشهرها را بهصورت عینی ببیند. در گام دوم وزارتخانه سه استراتژی برای تولید برقیها در ایران تعریف کرده است. به این ترتیب اولین استراتژی مدنظر در این زمینه انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلتفرم موجود خارجی است. استراتژی دوم به تولید خودروی برقی با طراحی پلتفرم از ابتدا و با حداقل تیراژ اقتصادی سالانه 10 هزار دستگاه تاکید دارد و این در شرایطی است که در سومین استراتژی، انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلتفرم موجود خودروهای داخلی مد نظر است.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح آخرین وضعیت کارخانه ارج از احتمال واگذاری آن تا یک ماه آینده خبر داد.
عصر ایران/
عباس هاشمی با اشاره به آخرین وضعیت واگذاری
کارخانه ارج، اظهار کرد: مالکیت کارخانه ارج مربوط به گروه توسعه ملی به
عنوان یکی از شرکتهای سرمایهگذار بانک ملی است و بخش دیگری از سهام این
کارخانه مربوط به سازمان تامین اجتماعی است. حداقل هفت جلسه موثر در رابطه
با واگذاری کارخانه ارج برگزار شده و با توجه به هزینههای سنگین تکنولوژی
جدید حدود ۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه نیاز دارد.
وی ادامه داد: از
زمانی که این کارخانه در اختیار دستگاههای دولتی و شبهدولتی قرار گرفت و
مالکیت آن از بخش خصوصی گرفته شد، رو به افول حرکت کرد و باید چنین
کارخانههایی ماشینآلات و تکنولوژی خود را به روز کنند که این اتفاق در
مورد ارج رخ نداد و امیدواریم که با چارهاندیشیهای صورت گرفته شاهد تغییر
و تحول اساسی در خصوص این کارخانه باشیم.
معاون دادستانی مشهد که از قضات اصلی رسیدگی به این پرونده است گفت: یکی از دلایلی که باعث شده پرونده کاسپین به سرانجام نرسد بانک مرکزی است.
به گزارش سایت رصد اخبار مشهد، روزنامه خراسان نوشت: موسسه مالی اعتباری کاسپین با دریافت مجوز از بانک مرکزی مشروط بر انحلال 8 تعاونی (فرشتگان، الزهراء مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدرتوس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران) در تاریخ 27 اسفند 94 تأسیس شد.
در اطلاعیه بانک مرکزی در تاریخ 11 بهمن 95 آمده است " مدیرعامل و اعضای هیئتمدیره این موسسه موظفاند در راستای وظایف خود با طی مراحل حسابرسی،کارشناسی و ارزیابی لازم برای تعیین ارزش و انتقال داراییها و بدهیها و همچنین برآورد میزان مازاد یا کسری هریک از تعاونیهای منحل شده هشت گانه، اقدام کنند. نقلوانتقال داراییها و بدهیها به معنی مسئولیت نداشتن تعاونیهای منحل شده در خصوص کسری احتمالی نخواهد بود و مسئولیت پاسخ گویی به کسری احتمالی داراییهای انتقالیافته در قبال سپردههای شهروندان در هر یک از آنها، بر عهده سهامداران و مدیران تعاونیهای منحل شده است. موسسه اعتباری کاسپین مکلف شده است برای طرح دعوی علیه سهامداران و مدیران تعاونیهای مذکور که کسری دارایی دارند، در مرجع قضایی اقدام کند."
دو تولیدکننده مطرح محصولات لبنی در ماه گذشته اقدام به افزایش غیرقانونی قیمت دو محصول کردند که پس از هشدار سازمان حمایت مصرفکنندگان نه تنها این دو برند قیمتهای افزایش یافته خود را برنگرداندند بلکه بقیه تولیدکنندگان نیز مانند آنها نرخهای خود را افزایش دادهاند و به نظر میرسد خبری از ناظران و دستگاههای نظارتی نیست.
به گزارش ایسنا، چند روز پس از تعطیلات نوروزی دو کارخانه تولید کننده محصولات لبنی اقدام به افزایش غیرقانونی قیمت دو محصول ماست و شیر کرده بودند که بر اساس اطلاعیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این افزایش قیمت تخلف محسوب شده و بدون مجوز صورت گرفته و مقرر شد تا سازمان با متخلفان برخورد کند و کارخانههای متخلف نیز نرخ های خود را به حالت سابق برگردانند.
اما با وجود گذشت حدود یک ماه از این تخلف و اظهارات دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی مبنی بر اینکه قیمت محصولات لبنی گران شده به نرخهای گذشته باز گشته است، نه تنها این تخلف جبران نشد بلکه دیگر کارخانههای تولیدکننده و عرضه کننده محصولات لبنی اقدام به تکرار این تخلف و گران فروشی محصولات خود در کنار دو متخلف دیگر کردهاند که به عنوان مثال قیمت ماست یک کیلویی پر چرب از ۹۰۰۰ تومان به ۹۵۰۰ تومان رسیده است و دیگر انواع ماست و شیر نیز همین رویه را در بازار دنبال کردهاند.
اگر چه تولید خودرو پژو ۲۰۰۸ چندی است که در ایران خودرو آغاز شده اما رونمایی رسمی از این خط تولید به زودی انجام می گیرد. این خبر را هاشم یکه زارع مدیرعامل این شرکت اعلام کرد. اما مهمتر از آن قیمت این خودرو است که به گفته یکه زارع از ۹۰ میلیون تومان آغاز می شود.
اقتصاد نیوز/
هاشم یکهa زارع قیمت پژو 2008 را بین 90 تا 100 میلیون تومان اعلام کرد. این در حالیست که قبل از آن به طور غیر رسمی قیمت هایی بین 75 تا 90 میلیون تومان برای مدل های دنده دستی و دنده اتوماتیک این خودرو شنیده می شد.