بحران اقتصادی امروز ریشه در اقتصاد ۴۰ ساله ایران دارد

ایسنا/

در مناظره‌ای که پیرامون ارزیابی کارنامه اقتصادی و رفاهی دولت یازدهم برگزار شد، یک از اقتصاددانان عنوان کرد که اگر امروز با بحران اقتصادی مواجهیم این بحران ریشه در عملکرد ۴۰ ساله اقتصادی کشور دارد و اتفاقا ما در دولت یازدهم افرادی را داشتیم که سعی کردند تخریبی که احمدی‌نژاد به اقتصاد ایران را تحمیل کرد را جبران کند.

روز گذشته مناظره‌ای میان محسن صفایی فراهانی، حجت میرزایی، حجت‌الله عبدالملکی و یاسر جبراییلی درباره ارزیابی کارنامه اقتصادی و رفاهی دولت یازدهم در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران توسط انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد.

در بخشی از این مناظره حجت‌ میرزایی – عضو هیات علمی گروه اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی – با بیان این‌که باید در تحلیل وضعیت اقتصادی کنونی پیوستار تاریخی را در نظر داشت، اظهار کرد: آنچه امروز می‌بینیم نتیجه اتفاقاتی است که از سال ۱۳۸۴ تاکنون رخ داده است. من معتقدم برای تحلیل وضعیت اقتصادی امروز کشور باید پیوستگی خرد و کلان در اقتصاد را در نظر داشت. آنچه در سطح اقتصاد خرد اتفاق می‌افتد وابستگی بسیاری دارد که در سطح کلان رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در سال‌های گذشته بنگاه‌های اقتصادی دست کم از پنج ناحیه تحت تاثیر شوک بودند ابتدا این‌که قیمت حامل‌های انرژی در دوران احمدی‌نژاد چند برابر شد و در ادامه بنگاه‌ها با مشکل نقدینگی روبه‌رو شده و بعضا نمی‌توانستند وجوهی که پرداخت آنها ضروری بود را پرداخت کنند. همچنین شوک بزرگی که به بنگاه‌های اقتصادی وارد شد شوک ارزی بود به این صورت که ارز ناگهان ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و بنگاه‌هایی که از قطعات و ماشین‌آلات و غیره استفاده می‌کردند با مشکل مواجه شدند و نتوانستند از مقعطی به بعد نوسازی صنعتی انجام دهند.


ادامه خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.